Stomatolog Gdańsk  >  Baza wiedzy  >  Żel znieczulający w stomatologii. Ciekawostka naukowa

2012-03-29

Żel znieczulający w stomatologii. Ciekawostka naukowa

Czy znieczulenie u dentysty musi być podawane przy pomocy zastrzyku? Być  może już niedługo. Brytyjscy naukowcy z Cambridge University pracują nad żelem z amazońskiej rośliny,  który może zostać godnym następcą  stomatologicznych zastrzyków.

Cudowne właściwości rośliny Acmella oleracea, z rodziny astrowatych znane są od wielu lat. Rdzenni mieszkańcy Peru od wieków używają jej nie tylko przeciwbólowo, ale i w leczeniu ropni i wrzodów jamy ustnej. Jej działanie polega na blokowaniu zakończeń nerwowych dające efekt odurzający trwający ponad godzinę. Stworzony przez naukowców i firmę Ampika Ltd żel z wyciągiem z Acmella oleracea może być szczególnie przydatny w zabiegach:
  • skalingu,
  • wygładzania korzeni zębów,
  • może łagodzić ból towarzyszący ząbkowaniu u dzieci.
Może być również przydatny w łagodzeniu bólu w wielu innych przypadkach medycznych, np. w zespole jelita drażliwego.

Znieczulający żel zamiast zastrzyków

Żel ten pomyślnie przeszedł już dwie pierwsze fazy badań klinicznych. Nie zaobserwowano dotąd żadnych skutków ubocznych. Naukowcy są przekonani, że trzeci faza badań przebiegnie równie dobrze. Wtedy taki preparat mógłby pojawić się na rynku już w 2014/2015 roku,

Jak odkryto przeciwbólowe działanie rośliny?

Acmella oleracea została przebadana przez naukowców pod kątem swoich właściwości dzięki dr Françoise Barbira Freedman, która na własnej skórze przekonała się o znieczulającym jej działaniu. Wędrując  w 1975 roku po dżungli amazońskiej  zmagała się z bólem zęba mądrości. Z pomocą przyszedł jej tubylczy przewodnik, który dał jej do żucia kilka listków tej rośliny. Ból minął na pewien czas, a gdy wrócił, ów przewodnik miał już przygotowaną kolejna dawkę „znieczulenia”.

Dr Freedman zapomniała o tej sytuacji do czasu aż została poproszona o dostarczenie do Cambridge kilku roślin z lasów deszczowych do badań neurologicznych. Dopisała na koniec tej listy Acmella olerace. Jakimś sposobem lista ta została odwrócona i rośliny zaczęto badać od końca. Sukces był natychmiastowy.

Źródła:
http://www.medicaldaily.com/news/20120314/9293/teeth-toothache-pain-dentist-treatment.htm - 20.03.2012
http://www.portaldentystyczny.pl/pacjent/warto_wiedziec/art1155.html - 20.03.2012
http://www.roik.pl/acmella-oleracea-bywa-tez-nazywana-roslina-na-bol-zeba/ - 20.03.2012
http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/9140847/Anaesthetic-gel-could-replace-dentists-needle.html - 20.03.2012

/jes, AW/