Stomatolog Gdańsk  >  Baza wiedzy  >  Barodontalgia. Ból zębów w samolocie lub podczas nurkowania

2012-06-14

Barodontalgia. Ból zębów w samolocie lub podczas nurkowania

Kiedy nurkujesz lub lecisz samolotem możesz doświadczyć dolegliwości nazywanej barodontalgią.

Zgodnie z prawem Boyle'a-Mariotte'a w stałej temperaturze objętość danej masy gazu jest odwrotnie proporcjonalna do jego ciśnienia. Dlatego właśnie schodzenie pod wodę, a także latanie w przestworzach powoduje silne dolegliwości bólowe u osób posiadających zamknięte przestrzenie powietrzne w zębach.

barodontalia - obrazekJamy takie powstają:
  • w trakcie leczenia kanałowego,
  • w stanach zapalnych miazgi,
  • przy nieprawidłowo założonych wypełnieniach,
  • nieszczelnych uzupełnieniach protetycznych,
  • próchnicy,
  • ropniu okołozębowym
  • oraz przekrwieniu błony śluzowej zatoki szczękowej.

Jeśli nurkujesz lub latasz samolotem, zadbaj o zęby!

Ból może być tak silny, że uniemożliwi normalne funkcjonowanie. Szczególnie świadomi tego zjawiska powinni być zawodowi nurkowie oraz amatorzy preferujący głębokie nurkowania i oczywiście piloci.

barodontalgia

Aby uniknąć tego zjawiska rekomendowane jest  utrzymywanie  jamy ustnej w bardzo dobrej kondycji oraz częstsze  sprawdzanie  jej stanu szczególnie przed głębokim  nurkowaniem.

Istotne jest wykluczenie próchnicy, nieszczelnych wypełnień i prac protetycznych oraz zakończenie leczenia kanałowego. Pozostaną nam wtedy tylko miłe wspomnienia z wakacji, a nasze życie i zdrowie nie będzie narażone na ten rodzaj niebezpieczeństwa.

Planujesz wyjazd na wymarzony urlop?

Przyjdź na przegląd. Niech ból nie zakłóci Twoich wakacji.

Wyświetl większą mapę

Stomatolog Gdańsk - Dr Adam Wolniewicz

Frazy dotarcia: wizyta u stomatologa przed podróżą, ból zatok, ból zęba w samolocie, na statku, w pociągu, zmiana ciśnienia, stomatolog dla nurka, wspinaczka wysokogórska, jaskinie