Stomatolog Gdańsk  >  Baza wiedzy  >  Hodowla zębów. Naturalne implanty zębów

2011-04-02

Hodowla zębów. Naturalne implanty zębów

Hodowla zębów według polskiego implantologa. Dr Adam Wolniewicz o odkryciach naukowców z Columbia University College of Dental Medicine.

KOMÓRKI MACIERZYSTE

Następna rzecz. Człowiek posiada 32 zęby i większość różni się od siebie. Czy będą dostępne wszystkie modele i w każdym rozmiarze? Czy może biotechnologia poszła tak daleko, że wszczepiając taką matrycę, czy rusztowanie z czynnikiem wzrostu powstanie taki sam ząb jaki właśnie utracił pacjent. Naukowcy twierdzą,  że załatwią to komórki macierzyste.

Komórki macierzyste zwane także komórkami pnia można wyizolować:

• z krwi pępowinowej,
  • ze szpiku kostnego,
  • z miazgi zębów mądrości.

Miękka miazga tych zębów zawiera dużą liczbę komórek mezenchymalnych, które podobne są do komórek szpiku kostnego. Wymagają jednak przeprogramowania aktywności w zakresie czterech genów. Potrzebujemy jeszcze w/w czynników wzrostu takich jak PDGF, TGF-B1, TGF-B2,VEGF i EGP. Są one uzyskiwane z  autologicznego  bogato płytkowego osocza, w wyniku odwirowywania krwi własnej pacjenta.

ZĘBY SZCZURA ROSNĄ CAŁE ŻYCIE. U CZŁOWIEKA NIE.

Następne pytanie. Czy będziemy zawiązki  wszczepiać zaraz po ekstrakcji  zęba, czy może będzie można później zrobić otwór w kości i osadzić taką matrycę. Czy będą różne rozmiary w zależności od wielkości zębodołu.  Jak będzie my je chronić przed zakażeniem w niesterylnej jamie ustnej. Czy będzie ryzyko, że wszczepiony zawiązek się nie przyjmie?

Obecne eksperymenty są prowadzone na szczurach, u których zęby rosną całe życie. Jak dotychczas nie wykonano takiego zabiegu u człowieka, choć jest wiele pozytywnych informacji o leczeniu różnych schorzeń i chorób przy użyciu komórek macierzystych w tym białaczek, cukrzycy czy przeszczepów narządów jak wychodowana tchawica.

Jest bardzo wiele pytań. Być może naukowcy, którzy dzielą się ze światem taką informacją znają odpowiedzi na te pytania.

JAKI BĘDZIE KOSZT WYHODOWANIA ZĘBA I INNE PYTANIA

No i na koniec. Ile to będzie kosztowało? Kiedy mnie pacjenci pytają o hodowanie zębów, to mówię, że być może kiedy ja będę kończył swoją karierę (a trochę zamierzam jeszcze popracować) będzie możliwość wszczepiania hodowanych zawiązków lub zębów, ale na pewno nie będzie to tania metoda. Myślę, że klasyczna stomatologia z implantologią i protetyką długo jeszcze nie będą zagrożone. Choć z przyjemnością chciałbym posiadać taki oręż i móc zaproponować moim Pacjentom takie rozwiązanie.

>> Część 1/2: Hodowla zębów, budowa zęba