Stomatolog Gdańsk  >  Baza wiedzy  >  Kwasowa erozja szkliwa

2012-06-13

Kwasowa erozja szkliwa

Już nie tylko próchnica. Nowe zagrożenie cywilizacyjne dla naszych zębów.

Kwasowa erozja szkliwa to stosunkowo nowe pojęcie w stomatologii. Nie wspominają o tym podręczniki z lat dziewięćdziesiątych. Badania przeprowadzone przez instytuty amerykańskie, angielskie i holenderskie wykazują jednak, że zjawisko to może występować u 30 do 40 % populacji. Kwasowa erozja szkliwa jest uszkodzeniem struktur twardych tkanek zęba w wyniku działania kwasów niebędących pochodzenia bakteryjnego. Jest zatem zjawiskiem odmiennym od próchnicy zębów powstającej dzięki odziaływaniu kwasów produkowanych przez bakterie w jamie ustnej.

Co powoduje kwasową erozję szkliwa?

Przyczyną kwasowej erozji szkliwa jest długotrwała ekspozycja tkanek zęba na działanie kwasów zawartych w pożywieniu. Źródłem kwasów są słodzone napoje gazowane, soki, owoce oraz słodycze. Kwasy rozpuszczają i wypłukują minerały zawarte w szkliwie doprowadzając do zmniejszenia jego twardości i wytrzymałości. Zęby stają się bardziej wrażliwe na bodźce termiczne i chemiczne, a rozmiękczone szkliwo łatwiej ulega starciu co jest szczególnie widoczne na zębach przedtrzonowych i trzonowych.

Jak zapobiegać kwasowej erozji szkliwa?

W skrajnych wypadkach nadużywania napojów zawierających kwasy może dojść do zmatowienia całej powierzchni zębów. Kwasowa erozja szkliwa jest jednostką chorobową, której najlepiej zapobiegać przez promowanie zdrowych nawyków żywieniowych i prawidłowej higieny jamy ustnej. Częste płukanie jamy ustnej po posiłkach i wypitych napojach czystą wodą eliminuje nadmiar kwasów i bakterii zapobiegając tak próchnicy jak i kwasowej erozji.

Dodatkowo godne polecenia są płukanki zawierające fluor oraz substancje podnoszące pH w ustach. Istotną rolę w zapobieganiu kwasowej erozji szkliwa mają profesjonalne zabiegi stosowane w gabinetach stomatologicznych polegające na pokrywaniu zębów preparatami o wysokiej zawartości fluoru. Jeśli jednak dojdzie już do uszkodzenia powierzchni zębów to niezbędne jest leczenie przy użyciu technik stomatologii zachowawczej i/lub protetyki.

Ile kosztuje zdrowy uśmiech?

Dbaj o higienę jamy ustnej codziennie. Jeśli chcesz nadrobić szybko zaległości sprawdź cennik naszych usług z zakresu profilaktyki stomatologicznej: skaling, profilaktyka fluorkowa, piaskowanie zębów, lakierowanie oi lakowanie zębów.

Sprawdź cennik >> Profilaktyka Stomatologiczna.

Stomatolog Gdynia - Dr Adam Wolniewicz